مدارهای سری و موازی

 فهمیدن مدارهای سری و موازی از اصول پایه ی برق، الکترونیک و کامپیوتر است. تفاوت مدارهای سری و موازی در چیست؟ هر یک از مدارهای سری و موازی داAرای خصوصیات مخصوص خود هستند. اول از همه به سراغ مدارهای سری برویم:

در دسته  مدارهای سری، جریان الکتریکی تنها میتواند از یک مسیر عبور کند و در صورتی که هریک از مصرف کننده ها بسوزد، جریان الکتریکی قطع میشود و در نتیجه تمامی مصرف کننده ها خاموش میشود.

از معایب مدارات سری این است اگر یک مصرف کننده بسوزد، جریان به کلی قطع میشود و تمامی مصرف کننده ها، از کار خواهند افتاد. اما مدارات سری یک مزیت بسیار جالب دارند و آن هم این است که به دلیل عبور جریان الکتریکی کمتر، مدار کمتر گرم میشود و در نتیجه نویز کمتری در مدار به وجود می آید.

تفاوت دیگر مدارهای سری و موازی در این است که، در مدارهای سری، ولتاژ تقسیم میشود اما جریان ثابت میماند اما در مدارات موازی ولتاژ ثابت است و جریان متفاوت.

 

یكی دیگر از روش های به هم بستن مقاومت ها، اتصال موازی می‌باشد. در مدار موازی هر یک از مصرف کننده ها بطور مستقل از دیگر مصرف کننده ها کار می کند بنابراین خاموشی یک مصرف کننده بر روند دیگر مصرف کننده ها تاثیری نمی گذارد.

با ما تماس بگیرید

تیم فنی ما پاسخگوی تمامی سوالات و نیازهای فنی شما می باشد.

09125856397 - 02166374317